Перші мозаїчні твори присвячувала Донеччині: 18 вересня народилася відома мисткиня та дисидентка Алла Горська

Алла Горська — відома дисидентка, правозахисниця та художниця. Вона протистояла радянській владі, яка засуджувала українську інтелігенцію. Разом з цим, Горська відома мозаїчними оздобленнями будівель та приміщень на Донеччині. Чимало її творів знищили окупанти.

Алла Горська/secondaryarchive.org

Культурна спадщина нашої держави багата на людей, які свого часу боролися з радянською диктатурою за життя української творчості. Однією з таких борчинь стала Алла Горська — відома художниця та правозахисниця. Вона стала однією із засновниць руху «шістдесятництва». Займалася монументальним живописом. Свій творчий слід лишила й на Донеччині.

«Вчасно» зібрало хронологію життя Алли Горської.

Алла Горська народилася 18 вересня 1929 року у Ялті. Художниця була донькою відомого радянського кінодіяча Олександра Горського. Він у різні часи очолював Ленфільм, Ялтинську, Київську й Одеську кіностудії, театр-студію кіноактора на кіностудії імені Олександра Довженка. Під час Другої світової війни Алла лишилася з мамою в Ленінграді і пережила дві блокадні зими. Старший брат Арсен загинув в ополченні.

У 1943 році її родина переїхала до Києва. Алла закінчила із золотою медаллю Київську художню середню школу імені Шевченка та Київський художній інститут. Почала працювати в галузі станкового та монументального живопису.

У 1961 — 1965 роках разом з Лесем Танюком, Василем Симоненком, Іваном Світличним та іншими стала однією з організаторів Клубу творчої молоді «Сучасник», тодішнього центру українського національного життя у Києві.

У 1964 році разом з Опанасом Заливахою, Людмилою Семикіною, Галиною Севрук та Галиною Зубченко створила в Червоному корпусі Київського університету вітраж «Шевченко. Мати». Напередодні відкриття за вказівкою партійного керівництва вітраж був знищений адміністрацією університету. Комісія кваліфікувала його як ідейно ворожий, глибоко чужий принципам соціалістичного реалізму. Горську і Семикіну виключили зі Спілки художників, щоправда, через рік відновили.


Знищений вітраж «Шевченко. Мати»

Горська здійснювала не тільки художню, а й правозахисну діяльність. Вона гостро відгукнулася на серію арештів української інтелігенції в 1965 році, надіславши протест на ім'я прокурора. Матеріально й морально підтримувала родини політв'язнів, листувалася з ними, їздила на судові процеси, організовувала збори коштів на допомогу сім'ям засуджених, організовувала зустрічі з тими, хто повертався з таборів.

У квітні 1968 року поставила свій підпис під відомим листом-протестом 139 діячів науки й культури до тодішніх керівників СРСР. Це стосувалося незаконних арештів і закритих судів над дисидентами.

Алла Горська

Горську неодноразово викликали в КДБ на допити та на «профілактичні розмови» з попередженнями й погрозами. У 1970 році її викликали на допит до Івано-Франківська у справі заарештованого Валентина Мороза, але вона відмовилася від свідчень. За декілька днів до смерті, Алла склала протест до Верховного суду УРСР про незаконність і жорстокість вироку.

За Горською, куди б вона не йшла, стежили. І художниця, і усі її однодумці жили під цим постійним пресом, в атмосфері несвободи, але при цьому примудрялися займатися творчістю.

28 листопада 1970 року Горська поїхала до Василькова, що на Київщині. Там жив її свекор Іван Зарецький. 2 грудня її тіло знайшли в льосі хати із розтрощеною головою. За день до цього у Фастові на залізничній колії виявили тіло й Івана Зарецького з відрізаною головою. Слідство зупинилося на версії, що Горську вбив свекор «на ґрунті глибокої особистої неприязні» і закрило справу «у зв’язку зі смертю підозрюваного». Обставини її загибелі ніхто не досліджував, хоча у справі було багато невідповідностей.

Аллу Горську хотіли поховати на Байковому кладовищі, але влада не дозволила і змусила поховати художницю на кладовищі у Берківцях.

Про творчість на Донеччині

Одні з перших творів Горської були присвячені оформленню приміщень у Донецьку, Маріуполі, Краснодоні (нині Сорокине). Роботи вважались важливими та мали ідеологічний ухил — зокрема, панно у меморіальному комплексі «Молода гвардія». Деякі з цих робіт у 2012 році були внесені в реєстр пам’яток архітектури і мистецтва національного значення. Утім багато ескізів Алли Горської так і лишилися ескізами.

Разом з цим, з 1965 року художниця займалася монументалізмом. Вона із Віктором Зарецьким, Григорієм Синицею, Галею Зубченко, Геннадієм Марченком, Олександром Короваєм, Іваном Куликом, Василем Парахіним працювала над новобудовах Донеччини, власноруч виконуючи мозаїки.

Перші картини Горської були присвячені шахтарській праці. Її роботи одразу потрапили на всесоюзні виставки, її чекала блискуча кар'єра «радянського художника». Але Аллу захопила українська стихія.

Віктор Зарецький, Григорій Синиця, Алла Горська, Василь Парахін. 1965, Донецьк

Як зазначають в Донецькому обласному художньому музеї, більшість мозаїк мали дещо експериментальний характер, оскільки митці широко використовували нестандартні матеріали: шлакоситал та метал. Наприклад, в архітектурі «Дерева життя» особливе місце зайняв листовий алюміній, який надав роботі химерної прозорості та сяяння. «Боривітер» містить навіть фрагменти нержавіючих ложок. Сміливі фактурні сполучення матеріалів, чергування рельєфів та контррельєфів надали композиціям унікальний ефект руху.

Частина творів на Донеччині була знищена внаслідок обстрілів в 2022 та 2023 роках.

Джерело: Донецький обласний художній музей

Джерело: Донецький обласний художній музей

Джерело: Донецький обласний художній музей

Джерело: Донецький обласний художній музей

Джерело: Донецький обласний художній музей

Джерело: Донецький обласний художній музей

Джерело: Донецький обласний художній музей

Зокрема, культурну спадщину мисткині в Маріуполі зруйнувала росія під час повномасштабного вторгнення. Доля частини робіт невідома.

«Маріупольським шедеврам Алли Горської прийшов кінець, — написав у Facebook місцевий фотограф Іван Станіславський. — Роботи „Дерево Життя“ та „Боривітер“ були створені в інтер'єрі ресторану „Україна“ впродовж творчого відрядження в Маріуполь, що тривало з 23 травня до 12 червня 1967 року. Сюжетно позачасові, досконалі естетично та позбавлені будь-яких соцреалістичних концепцій, ці дві роботи бригади Алли Горської були перлинами маріупольського зібрання монументалістики».

Маріуполь, мозаїка Алли Горської/ Фото: Іван Станіславський

Маріуполь, мозаїка Алли Горської/ Фото: Іван Станіславський

Маріуполь, мозаїка Алли Горської/ Фото: Іван Станіславський


Оперативну інформацію про події Донбасу публікуємо у телеграм-каналі t.me/vchasnoua. Приєднуйтеся!

2024 © Інформаційне агентство «Вчасно» — новини Донбасу.
2024 © ГО "Медіа-Погляд".

Права на всі матеріали належать ГО "Медіа-Погляд" (якщо не вказано інше) та охороняються Законом України «Про авторське право і суміжні права». Усі текстові матеріали поширюються відповідно до ліцензії CC BY-NC-ND 4.0.

Сайт створено за підтримки DW Akademie

Розроблено iDev